lørdag 21. januar 2012

Første uke i NYC

Tidlig søndag 8.jan forlot jeg og Daniel Kongsberg i en fullpakket bil med destinasjon USA og 5 måneder i New York i sikte. Frem til Gardermoen gikk alt på skinner uten store forsinkelser, og etter et tungt forvell med Heidi og Ailin foran sikkerhetskontrollen var vi snart på vingene. Med to timers forsinkelse pga. teknisk problem var vi fremme på Newark flyplassen ca 10 timer senere og ca. 16.00 amerikansk tid. Første møte med USA var en evig lang kø til sikkerhetssjekk, og vi tilbrakte de neste to timene her. Så var vi endelig ute på andre siden, og kunne hoppe inn i en "yellow cab" til hotel 17, en klassiker blant tidligere SE studenter. 90$ kom turen på, litt i dyreste laget, men vi fikk tross alt sett Hoboken (Plassen hvor Stevens institute of technology ligger), frihetsgudinnen, brooklyn bridge og en mengde skyskrapere på veien inn. Hotellet var greit nok, og vi ble ikke lenge før vi måtte ut å prøve oss på noe skikkelig amerikansk mat. Valget falt ikke tilfeldig på Dallas BBQ, plassen med de største neon lysene. Resultatet ble burger på begge, og en halvliter budweiser for å feire at vi var trykt fremme. Burgerne var enorme, og ingen av oss kom engang ned til kjøttet før vi måtte kaste inn hånkle og overmette tusle tilbake til hotellet for å utligne jetlag.

Kl. halv 7 neste dag satt Daniel i senga å inntok kvalitetsfrokost bestående av Doritos, kjøttsnack og budweiser. Perfekt opplading til utflukt med mål om å kjøpe mobil abonnement, og se Central Park. Turen er oppsummert i følgende bilder, foran Central station, ved broa fra slutten av hjemme alene 2 filmen og i Central park.

Senere på dagen kom tredje mann på laget, Heine som hadde vært i Boston noen dager å besøkt rike slektninger. For å feire at vi var fulltallige bestemte vi oss for å ta en tur ut å se hvordan utelivet var på en mandag. Det startet på en lokal pub med billig Jing Ling pils, hvor bartenderen kunne fortelle oss om en enda bedre plass med funky pianobarer. Det måtte vi sjekke ut, og vi tok en taxi ned. Her fant vi takket være hjelpsomme amerikanere frem til en bar med intim livemusikk. Instrumentene var fløyter, gitarer, kasser, etc og det låt meget bra. Vi ble invitert tilbake neste mandag av bandet.

Etter dette gikk turen videre til et par snobbete barer før vi endte opp i taxi til Times Squere, hvor det var lyst som dagen takket være reklame skjermer og neon lys. Kort oppsummert prøvde vi oss på comedy show og fikk så hatten passa, Heine skaffet nye venner, og vi møtte den tidligere sjefen for det norske skiskytterlandslaget i pølse kø. Så reiste vi hjem.

Tirsdag var det tidlig opp (ikke noe problem pga jetlag) for å starte boligjakten. Vi ringte på ett par leiligheter, og fikk napp på andre forsøk. Det var en tre roms med tre queen size senger på Times Square 45. gate. En liten taxitur senere var vi på visning, og noen små 1000$ og en kontrakt senere hadde vi egen crib. Alt så bra ut, og leia var ikke så ille ut fra beliggenhet (Det skulle vise seg senere at bakkeplan leilighet på Times Square innebar MYE lyd på natte tid). Noen bilder i fra leiligheten:

Resten av uka gikk med til introduksjon på skolen som for øvrig virker veldig grei og har den sykeste utsikten over Manhattan. På fredag fikk vi vite at fagregistrering for våren måtte være i boks innen ukeslutt, noe som resulterte i en tendens til random valg av fag fra flere av oss. Det kan bli spennende å se hva vi egentlig har valgt i tida fremover.